Strony: [1]
  Drukuj  
Autor Wątek: Tłumik przelotowy, czy warto stosować  (Przeczytany 1712 razy)
admin
Administrator
Newbie
*****
Wiadomości: 7


Zobacz profil Email
« : Czerwiec 08, 2009, 14:29:04 »

Wielu motocyklistów zwłaszcza początkujących i mało doświadczonych technicznie zakłada podrasowane tłumiki sportowe w celu podniesienie osiągów i podrasowania akustyki swoich maszyn. Niestety bardzo często skutkiem takich zabiegów przynoszą efekt odwrotnie proporcjonalny do zamierzeń. Spada moc silnika, motocykl strzela z rury, silnik szybciej się zużywa, co prowadzi niejednokrotnie do konieczności kosztownego remontu jednostki napędowej.

Tuningując nasz układ wydechowy motocykl otrzymuje kilka koni mechanicznych mocy więcej, ale przeważnie szybko traci się te moc z upływem czasu. Przyczyną tego jest prędkość wylotowa spalin z cylindra i ciśnienie jakie się generuje za zaworem wylotowym.

Spójrzmy na proces spalania w silniku czterosuwowym:
Pierwsze to otwarcie zaworu dolotowego. Następnie suw ssania i zasysanie mieszanki paliwowo powietrznej. Kolejno: zamkniecie zaworu i sprężanie, iskra i zapalenie się mieszanki ciśnienie działające na tłok pcha go dolne martwe położenie, otwiera się zawór wylotowy, tłok poruszający się ku górnemu martwemu położeniu wypycha spaliny, zamyka się zawór dolotowy i cykl jest zamknięty. Następuje kolejny.

Kiedy zawór wylotowy jest otwarty tuż przed jego zamknięciem otwiera się zawór dolotowy. W tym momencie następuje przepłukanie cylindra. Wpadająca do cylindra mieszanka paliwowo powietrzna wypycha dodatkowo resztę spalin aby w nowym procesie było ich jak najmniej. Cała sztuka polega na tym, aby dopracować czas czas otwierania i zamykania zaworów aby całe spaliny opuściły cylinder i zostały w 100% zastąpione przez świeżą
mieszankę. Podczas wyliczania tego czasu bierze się pod uwagę: pojemność, prędkość tłoka, ciśnienie powietrza i co ważne prędkość wylotową gazów z cylindra.

Seryjne tłumiki stawiają spalinom pożądany opór. Rotacja gazów przez ten opór powodowana w układzie wydechowym jest potrzebna. Zakładając tłumik przelotowy, niwelujemy go prawie całkowicie, co ma zgubne konsekwencje dla silnika. 
Spaliny uciekają za szybko, a przecież czas dostarczania mieszanki paliwowo-powietrznej jest taki sam. W tym momencie paliwo wpadnie do cylindra, wypłucze go ze spalin, ucieknie przez zawór wylotowy, który dopiero się zamknie. Ucieka tylko część paliwa, wystarczająco jednak dużo by powodować straty mocy, momentu obrotowego. Silnik strzela w tłumik.
Dodatkowo zapłon części paliwa następuje zaraz za zaworem, poza komorą spalania. Potrafi też dojść a takim przypadku do zapłonu nagaru na zaworze. W konsekwencji może dojść do wypalenia gniazd zaworowych i konieczności przeprowadzenia kosztownej naprawy.

Pomocna przy doborze tłumika przelotowego może być hamownia w specjalistycznym warsztacie, mająca wykwalifikowany personel z doświadczeniem, posiadająca dobre opinie innych motocyklistów.
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 15, 2009, 12:42:30 wysłane przez admin » Zapisane
Strony: [1]
  Drukuj  
 
Skocz do: